- Het grootste gedeelte van wat je aanbrengt blijft gratis.
- Er zijn 5 betalende fracties:
- grofvuil
- zuiver steenpuin
- bouwafval
- houtafval
- roofing en isolatiemateriaal
Bedrag
-
Er worden verschillende tarieven toegepast naargelang het soort afval, de hoeveelheid van de fractie(s) en de manier waarop het afval wordt aangevoerd.
Afval aangebracht |
Per wagen/fiets/te voet |
Per wagen met aanhangwagen |
Grof vuil/kg |
Minimaal 7,5 kg aanbrengen-minder mee, terug mee te nemen | Minimaal 15 kg aanbrengen- minder mee, terug mee te nemen |
|
Tussen 7,5 kg en 100 kg: 2 euro |
Tussen 15 kg en 200 kg: 4 euro |
|
Tussen 100 kg en 200 kg: 4 euro |
Tussen 200 kg en 400 kg: 8 euro |
Ander bouwafval |
Max. 150 kg: 2 euro |
Max. 300 kg: 4 euro |
Zuiver steenpuin/kg |
Max. 37,5 kg: gratis |
Max. 75 kg: gratis |
Houtafval/kg |
Max. 50 kg: 1 euro |
Max. 100 kg: 2 euro |
Roofing en isolatiemateriaal |
van 0 tot 100 kg: 2 euro |
Van 100 tot 200 kg: 4 euro Van 200 tot 400 kg: 8 euro (400 kg = max.) |
Volumeberekening van grof vuil |
100 kg = 0,50 m³ |
200 kg = 1,00 m³ |
|
Volumeberekening van houtafval |
50 kg = 0,50 m³ |
100 kg = 1,00 m³ |
|
Volumeberekening van ander bouwafval |
150 kg = 0,50 m³ |
300 kg = 1,00 m³ |
|
Volumeberekening van zuiver steenpuin |
750 kg = 0,50 m³ |
1.500 kg = 1,00 m³ |
|
Volumeberekening van roofing en isolatiemateriaal | 100 kg = 0,50 m³ |
200 kg = 1,00 m³ |
Het tarief, afhankelijk van de wijze van aanbrengen wordt automatisch gedetecteerd op basis van de ingeslepen banen/lus. Indien een aanhangwagen wordt gedetecteerd worden alle aangebrachte fracties aangerekend volgens dit tarief, ook al zit de fractie in de wagen en/of is de aanhangwagen leeg en/of gevuld met gratis fractie.
Als er zowel grof vuil, ander bouwafval, zuiver steenpuin, houtafval, roofing en isolatiemateriaal wordt aangebracht, worden de resp. tarieven cumulatief aangerekend.
Elke bezoeker van het containerpark dient zich aan te melden door middel van zijn of haar identiteitskaart en moet zelf aanduiden welke fracties en hoeveelheden men mee heeft.
Het ontvangen ticket moet duidelijk zichtbaar aan de voorruit gelegd worden. Fietsers, voetgangers, ... moeten het ticket voorleggen aan de toezichters als er naar gevraagd wordt.
Er wordt "betaald" via de eID-kaart, die opgeladen kan worden op het recyclagepark (via bancontact) of in het gemeentehuis (milieudienst, contant).
Voor betalende fracties wordt het geld onmiddellijk van de eID-kaart gehaald. Is de eID-kaart die gelinkt is aan het adres niet opgeladen of staat er te weinig geld op, dan gaat het saldo in min en dan kan men:
- Bedrag onmiddellijk aanzuiveren met bancontact aan betaalautomaat op het recyclagepark. Deze tegoeden worden via de eID gekoppeld aan het adres op het grondgebied van de gemeente Zulte.
- In het gemeentehuis kan op de milieudienst cash geld gelinkt worden aan adres van de eID-kaart.
De toegang met betalende fractie kan 1 keer zonder dat er geld gekoppeld is aan het adres. Men kan het bedrag dat men in negatief staat dan onmiddellijk aanzuiveren via de betaalterminal op het recyclagepark.
Indien men in negatief staat en niet aanzuivert, dan kan men de volgende keer NIET binnen op het containerpark.
De toezichters zullen op het containerpark nagaan of de juiste keuze gemaakt werd. De containers van betalende fracties zullen gegroepeerd staan zodat men duidelijk kan zien in welke zone men aan het lossen is.
Indien de juiste keuze niet gemaakt werd (verkeerde fracties en/of hoeveelheden), kan dit door de toezichter onmiddellijk gecorrigeerd worden. De toezichters hebben het recht de bezoeker bij het niet naleven van de richtlijnen en/of bij misbruik de toegang tot het containerpark te weigeren of de toegang tot het recyclagepark voor een bepaalde termijn te blokkeren.