Indien je moeite hebt om je elektriciteits- of gasfacturen te betalen, kan je commerciële leverancier het contract stopzetten. In dit geval word je automatisch aangesloten bij de sociale leverancier Fluvius (het vroegere Eandis). Indien ook hier een schuld ontstaat, word je uitgenodigd op de lokale adviescommissie of LAC.
Ook als je problemen hebt om je waterfacturen te betalen kan je uitgenodigd worden.
Wat
- Dit is een overleg tussen de klant, het OCMW en Fluvius (elektriciteit en gas) of Farys (water).
- Het doel is om samen een aanvaardbare oplossing voor het betalingsprobleem te vinden: opstellen van een betaalplan, het plaatsen van een budgetmeter, correcte meterstanden bezorgen...
Samenstelling
- Voorzitter: Dirk Goeminne
- Secretaris: Michèle Vanhulle
- Afgevaardigde gemeentebestuur: Francky De Coster en Sophie Delaere
Procedure
- Fluvius of Farys bslist of je dossier voorkomt op de lokale adviescommissie.
- Als jouw dossier voorkomt, dan wordt je per brief uitgenodigd voor de zitting.
- Een maatschappelijk werker contacteert de verbruiker en zoekt vooraf reeds een oplossing.
- Op de LAC-vergadering wordt de situatie besproken. De verbruiker heeft het recht om gehoord te worden op de vergadering.
- De verbruiker krijgt een brief met de beslissing van het LAC.
- De bemiddeling door de LAC en eventuele begeleiding door het OCMW is gratis voor de verbruiker.