- Iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting, dit is vastgelegd in de Vlaamse wooncode.
- De gemeente en het agentschap Wonen Vlaanderen werken samen om dit recht te bewaken.
- Wanneer een woning, appartement, studio of kamer niet meer voldoet aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen van het Vlaams Gewest, dan kan die ongeschikt/onbewoonbaar worden verklaard.
Woningonderzoek
- Zijn er klachten of problemen over de kwaliteit van wonen, dan kan er een woningonderzoek ingesteld worden.
- Elke belanghebbende kan een verzoek indienen: bewoner, gemeentebestuur, gewestelijk ambtenaar, Sociaal Huis, sociale (woon)organisaties, …
Procedure
-
Bij een melding van gebrekkige woningkwaliteit geeft de gemeente een ontvangstbewijs en de nodige informatie. De melding bij het college van burgemeester en schepenen gebeurt schriftelijk, met vermelding van
- de identificatiegegevens van de aanvrager en – indien verschillend - de bewoner;
- het adres van de woning;
- een opsomming van de klachten.
- De bewoner wordt op de hoogte gebracht van het verloop van de procedure en de mogelijke gevolgen ervan.
- Informeer je of je recht hebt op prioriteit in de sociale huisvesting of huursubsidie.
- De gemeente KAN kiezen voor de waarschuwingsprocedure en voert dan op korte termijn een conformiteitsonderzoek uit aan de hand van het model van technisch verslag.
-
Als dat niet lukt of niet vlot genoeg verloopt (bijv. bij overschrijden van de termijnen of geen herstel), wordt de procedure ongeschiktheid/onbewoonbaarheid automatisch opgestart.·
- Als de woning niet conform is, legt de gemeente een hersteltermijn op.
- Na herstel of ten laatste 3 maanden na de melding voert de gemeente een nieuw conformiteitsonderzoek uit.
- De burgemeester levert een conformiteitsattest af als de woning conform is.